Skriv ut debatt
Uppdatering och inloggningsproblem.
combat
Hej.

Jag har administrerat en klubbsida i en massa år nu och versionen som kördes var lastgammal. 7.00.07
Sporadiska försök har gjorts att uppgradera men problemet har alltid varit att sidan blir helvit.
Det har ju kommit cirka hundra uppdateringar sedan dess Wink

Så nu är läget så här. Jag laddade upp 7.02.07 till servern och gjorde en NYINSTALLATION.
Sedan har jag suttit och rotat i phpmyadmin, laddat hem, editerat .sql-filerna som laddats upp till servern. Så nu förefaller allting fungera bortsett från att INGA förutom Superadmin (det kontot rörde jag inte vid import av övriga konton och de medlemmar som jag bistått) kan logga in på sidan.

Ser i databastabellerna att det tillkommit en del nya fält:
user_algo sha256
user_salt

När jag handgripligen går in och byter lösenord så fylls user_altfältet i och medlemmen kan logga in.

Då det är strax över 1190 medlemmar på sidan är detta ett drygt jobb.

Inte blir det bättre av att denna inte fungerar: http://www.sidan ***.se/lostpassword.php
Medlemmar fyller i sin mejladress och får ett mejl med en länk. När de klickar på länken kommer de till sidan men det står då: "försök igen" och "tillbaks till startsidan".

Vad är problemet som gör att lösenordsåterställningen inte fungerar?

EDIT: kanske placerade fråga i fel forum men Wink
Redigerat av combat den mars 04 2015 18:04:49

Homdax
Att sidan blev vit vid uppgradering är ett känt fel som händer ibland. Dock kommer jag givetvis inte på det just nu...googlar lite..ah!

Ett tips jag delat med mig under alla omständigheter är att köra uppgradering på engelska. Hela vägen. Både Elactos och Crex var inne på det redan 2006. Blank sida händer/kan hända om du saknar rätt översättningsfiler. Kolla även här för lite senare resultat: https://www.php-f...d_id=27703

Känner mig tyvärr väldans osäker på i vilket skick din site är nu, om du nu ändrat och haft dig så mycket, hur går det med kommande versioner och sedan 9?

Jag tror att dina problem med medlemmarnas registrering kan lösas om du bara tar varje uppgradering för sig, och kollar funktion steg för steg. Om du kan.

Avvakta lite, kanske Drunken har nått tips, men det är i varje fall vad jag hade gjort.

combat
Nu är det version: 7.02.07 som gäller och bortsett från detta med medlemmars problem att logga in ser allt bra ut hittills.

Har svagt minne av att jag kört sidan på engelska vid tidigare uppdateringsförsök och samma vita resultat.
Inför framtidens uppdaterignar, ja det får jag se då hur det gårWink
Menar att jag har suttit och granskat databastabellerna och jämfört gamla med de nya och all som jag betraktar det viktig information ligger i samma kolumner även i de nya tabellerna. Så jag får hålla tummarna inför framtida uppgraderingar, sidan i allt övrigt verkar fungera bättre och snabbare nu därtill.

Tack för hjälpen så här långt :)

Homdax
Om du verkligen gjort det så är det ett jävla hästjobb och du skall ha all eloge för ditt tålamod. Yupiee!

Swedish

combat
Då tar jag emot elogen. Har varit delvis ett hästjobb, en del tänkande och pillande så har det gått ganska bra men lite väl tungrott att sköta från datorn hemma, skulle nog gått avsevärt snabbare om man satt vid servern, men var den står någonstans vete gudarna, eller åtminstone webbhotellet vetWink

Nu har jag idag (torsdag) laddat upp version 7.00.07 till en annan katalog på servern och gjort en uppgradering stegvis och på engelska. Nu blir inte sidan helvit, istället kommer det upp något felmeddelande (får återkomma eftersom jag återställt databasen till INNAN den stegvisa uppgraderingen.

Tror att något blev fel vid uppgradering till 7.00.07 från äldre version och att det nu spökar till det. Dök upp lite felmeddelanden om columns.

Återkommer.

Homdax
Hur gick det?

combat
Har hittat ett och annat fel ytterligare fel som jag lyckats åtgärda genom att jämföra gamla databastabeller med nya och flytta över info o.s.v. Bland annat har medlemmar inte kunnat se bifogade fotofiler i forum men det verkar jag ha löst. Några kan inte se men det kan ju vara baserat på vad för maskineri de nyttjar för att besöka sidan, andra som inte kunde se har bekräftat att det nu fungerar. Så på det stora hela fungerar sidan bra men de ursprungliga problemen kvarstår.

Jag har letat lite varstans men inte hittat någon information om när exakt förändring av tabellen user (med reservation för stavning) förändrades från den tidigare enklare versionen till den som numera gäller. Min tanke med att försöka finna information därom kanske kan förklara varför det krånglar med inloggning med gamla lösenord.

Sedan är det ju detta med att lostpassword.php inte fungerar.

Så jag får massa mejl från medlemmar och jag ger dem nya lösenord efterhand och när de äntligen kan logga in så är det nöjda med att sidan i övrigt fungerar.

Apropå hästjobb så har jag gett upp att försöka stegvis uppgradera den ursprungliga gamla sidan med engelska som valt språk. Antingen kommer det felmeddelanden eller så blir sidan helvit. Antar felet ligger lite längre tillbaka i version och tidigare uppgraderingar till den sidversion som varit i ett par år. Så jag har åtminstone tillfälligt släppt det.

Har under hästjobbsprocessen insett att det är tungt jobb men effektiviserat hanteringen.
Bland annat har jag insett att gällande backup av databas så har jag historiskt laddat hem EN fil med kärnan. Det kommer jag fortsätta göra men har nu även börjat att ta backup på DELAR av databasen för det blir lättare att hantera om jag ska göra någon form av hästjobb.
Har laddat hem ett program som packar upp sql.gz-filer och även komprimerar sql-filer som jag arbetat med. Lättare att ladda in mindre filer i phpmyadmin som ju därtill har en storleksbegränsning på typ 65316 kb eller vad det var.

Windows Anteckningar och markera stora textstycken med musen har tidigare varit metoden, smartare att köra shift+ pgdn exempelvis.
Sök och ersätt med mera, går mycket bättre nu när man tänkt efter liteWink

Homdax
Kan föreslå Notepad++ eller Programmers notepad annars. Mycket bra gratis editorer. Använder PN själv...

Gå direkt till forum: