Skriv ut ämne
PHP-Fusion Design p? Svenska!?
yxos
Jeg har faktisk gjort nogen til min skating side... www.rulnord.dk
Er det s?dan noget du t?nker p??

Jeg har ogs? gjort et par stykker til den danske sidan...
Se till eks. http://www.php-fusion.dk/images/news_...teknik.gif och
http://www.phpfusion.dk/images/news_c...s/sjov.gif

Vet inte om det kan bruges...
Ikonet med tekst kan altid laves. Problemet er ? hitte de rette bilder Wink

Anonym användare
rent o fint tema *skratt* titta h?r

Homdax
N?ja, inte skjuta sig sj?lv i foten nu tack...B)

Anonym användare
skratt

etxgmg
Jag skulle vilja att n?gon programmeringskunnig person tog fram ett tema d?r man i theme.php kan ange exakta koordinater f?r header, sub-header, main, left, right och footer. Alla dessa m?ste kunna ha ev. bakgrundsbilder/bakgrundsf?rger.

Det skulle i originalutf?rande vara helt rent, inte en enda bild eller linje! Allts?, om du inte skriver in n?gon text n?gonstans eller ?ndrar ett skvatt i temat, avaktiverar alla menyer, och ?r utloggad, s? ?r hela sidan helt vit! Allts? helt tom, f?rutom PHP-Fusion-copyrighten om man inte k?pt bort den.

I temakoden (theme.php, styles.css och medf?ljande egen theme_functions_include.php) finns dock all kod men den ?r bortkommenterad, och extremt v?lbeskriven s? man fattar vad man ska "sl? p?" efter behov. Detta skulle g?lla rubriker (Ja, ?ven rubrikerna!), printer-symboler, hr-linjer, varje bullet.gif ?verallt, h?rnbilder, osv, osv (inklusive alla include-funktioner).

Med detta urtema som utg?ngspunkt skulle man d? relativt enkelt kunna skapa helt R E N A och vackra webbsidor som skulle tillfredst?lla tom konstfack-proffs (som nu bara skakar p? huvudet ?t alla ?verg?dslade CMS-teman). D? skulle man kunna hj?lpa alla sina design-tjejkompisar.

Allts?, missf?rst? mig inte - JAG gillar alla slags teman men jag vet att det finns ett stort problem med just CMS-teman p? fina marknaden. Det borde vara relativt enkelt att ?tg?rda. Men det tar ju tid och kr?ver viss programmeringskompetens.

Zargs
?r inte hela grejen med CMS att det just ska vara l?tt?
F?r mig som tv?tt ?kta noob n?r det kommer till Teman, att det l?ter hur jobbigt som helt men att man sj?lv m?ste fixa in allt.
Nej tack. CMS ska vara l?tt jobbat inte en massa klicka h?r och d?r.
Redigerat av Zargs den november 26 2007 13:49:40

etxgmg
Tycker man att de teman som finns duger d? v?ljer man ju ett av dem (flera hundra) och ?r n?jd. D? blir det ju l?tt. (D? ?r det ju bara att l?ra sig GIMP som ?r sv?rt, f?r ev. bildmanipulation).

Hela grejen med CMS ?r att man har massor av funktionalitet f?rdigintegrerad och konfigurerbar. Det ?r bra att design, inneh?ll och funktionalitet ?r ?tskilda. Idag kan man l?tt anpassa funktionalitet och inneh?ll bara genom att klicka och skriva, men att anpassa designen kr?ver kodningskunskaper. Detta ?r mycket d?ligt.

Vill man anv?nda PHP-Fusion (eller n?got av de andra CMS:en som finns) som basprogramvara f?r en professionell webbplats s? m?ste man anpassa n?got tema till de form-krav som finns (sedan tidigare, eller en ny utformning gjord av n?got konstfack-proffs). I PHP-Fusion ?r det nu ganska sv?rt att g?ra, och tar l?ng tid, beroende p? att kodningen f?r temana i PHP-Fusion ?r gr?tig, obegriplig och f?ruts?tter att det ska se ut p? ett visst s?tt. N?stan hoppl?st faktiskt. D?rf?r beh?vs mitt ovan beskrivna urtema som bas f?r ny design.

etxgmg
Fast b?st vore ju f?rst?s om det fanns ett webb-wizard, d?r man fyllde i alla t?nkbara formegenskaper f?r sin nya webbplats genom att svara p? en massa fr?gor, och genom att klicka i Java-f?nster osv, och sedan gavs man tillf?lle att ladda upp de bilder (.gif, .png, .jpg) man vill anv?nda (som inte kan automatgenereras p? spec) och ocks? justera alla parametrar online tills man var helt n?jd. Sedan automatgenererades tre filer (theme.php, theme_functions_include.php och styles.css) som man fick levererade per mejl. D? skulle det bli l?tt. Ny aff?rsid? f?r n?gon?

kag
Gott om genier ?r det ont om.....Wink

etxgmg
Kommer f?rresten tema-konstruktionen att ?ndras n?got iom n?sta release (7?)? N?gon som vet hur, isf?

Homdax
Ja. Nej.

Anonym användare
Skulle vilja p?st? r?tt stor skillnad till viss del. Har banne mig inte lyckats ?ndra mitt jultema till fusion 7 r?tt ?nnu :P, man ska v?l bara orka s?tta sig in i hur ?ndringarna ?r, har dock inte den orken f?r tillf?llet. F?r mycket skit som h?nt i?r

etxgmg
7 har v?l inte kommit ?n? Har n?gon beskrivning av tema-f?r?ndringar sl?ppts? Eller k?r du, vad heter det, backward engineering eller n?t s?nt, fr?n huvudsajten? D? blir jag impad.

fetloser
du spelar f?r lite spel och kollar f?r lite film Grin REVERSE!

Anonym användare
Nej jag har en kopia p? fusion 7 beta, f?r att kunna konvertera usergold 3 till fusion 7, en hel del html ?ndringar fodras f?r att det ska bli valid xhtml

etxgmg
Jag g?r v?l det. Aldrig ?r v?l lite f?r s?llan, antar jag. Alla mina ungar ockuperar speldatorn och teven hela tiden :( Men jag f?r ha min 286:a med 10MHz klocka och 10 Mb HD fr?n 1988 f?r mig sj?lv :p Konstigt :o Men den duger f?r PHP-Fusion Grin *

S?klart det heter reverse engineering. Kom bara inte p? ordet. ?r inte proffs p? det (heller).

StarGlowOne: Lycka till! Fast gullpengar blir l?tt knyckta. Bygger du in en automatisk pippil?ngstrump i trean?

* skojar bara**

** den ?r fr?n februari 1987 faktiskt och var spitzenklasse p? den tiden. Jag s?lde s?na som sm?r f?r endast 37.000 sp?nn och d? ingick sk?rm och ?ven tangentbord (v?rde 2.200 kr) ! Jag skickade med en mus p? k?pet och installerade gratis hos kunderna (det ans?gs sv?rt). Jag levde gott p? att s?lja 3-4 i m?naden. Det tog ingen tid och jag kunde festa och slappa resten av tiden B) Det var tider det :) Det var allts? b?ttre f?rr... Wink

fetloser
Indeed, b?ttre f?rr, kanske inte billigare :)

Jag hade en s?dan 286:a. Fick den dock av min morbror som jobbade p? IBM. Glassigt v?rre. Han gav mig en 8086, 286:a 386:a, 486:a och en Pentium med 90 Mhz. Jag minns att i 386:an satt det 55 MB ram och den var listad till typ 50 papp eller n?t s?dant sjukt.

etxgmg
Och laserskrivarna klarade svartvitt och kostade endast 52.000 kr !

Men vi kanske sp?rar ur lite nu. Homy blir nog sur.

Vill bara s?ga att jag ?r intresserad av design, men m?ste tyv?rr s?ga att jag ?r os?ker p? om jag kan bidra med n?got annat ?n att tycka till om vad alla andra ska g?ra :p Jag ?r n?mligen kass p? grafisk formgivning, kan knappt stava till fotoshopp, har ingen wacom-platta, kan inte koda ens ett tema, kan bara med viss sv?righet anpassa ett tema s? att det blir som jag vill ha det och ?r inte heller bra p? fotografering l?ngre. K?nner mig pl?tsligt v?rdel?s:( Lika bra att g? ? slagga... Natti

Homdax
Sov :p

Gå direkt till forum: